Curators' Pick
Stéphany Gagnon - Cinéma / Cinema
The COVERT Collective is pleased to be participating in Femme Folks Fest 2022. Stéphany Gagnon is an illustrator whose work instantly connects with the viewer. It gets to the nub of things in a very human way. Stéphany is one of the 8 female artists featured in Projections, an open air display of fine art being projected in Uptown Waterloo, ON.
Stéphany Gagnon | Cinema
I am of an age where I remember receiving a copy of the Canadian Children’s Annual every year for christmas from my parents. Recently I purchased a used copy of the 1976 edition, as I lost the original long ago during a past relocation between cities. These books contained what were among the first artworks that I ever interacted with and left a lasting impression upon me. These include how in 1975 there was a cover by William Kurelek, in 1976 another by Lynn Frank (Lynn Johnston of For Better or For Worse fame), 1977 featured Toller Cranston and in 1978 Ken Danby graced the front. These were not lightweight choices; each were on their way to becoming, or already were, prominent Canadian artists.
Leafing through, I was pleasantly surprised at the memories that were brought back by the illustrations in the book… I remembered every one of those images very clearly. Not only the artworks, but memories of the rooms, emotions and people that are forever tied to those images sprang to my mind. It was an like instant recall machine, evoking times and spaces past.
The illustrations and paintings of Montreal’s Stéphany Gagnon seem to me to have a similar magic to them. Gagnon’s work is deeply personal, with great attention to detail. These can be ethereal, but also have a quality of lucid dreaming, as shown by Cinéma (above) and Lemonade Stand (below). Both seem to tug at places in your brain, looking for memories to associate with them. They are in some sense a lost art that is looking for a home, and finding it within your own experiences.
You can view (and purchase) more of Stéphany’s work on her Instagram page @stephanylitchi.
~ Mark Walton
Stéphany Gagnon | Cinema
Je suis à un âge où je me souviens avoir reçu le Canadian Children’s Annual de la part de mes parents pour Noël. Je me suis récemment procuré une copie usagée de l’édition 1976, la même que j’ai égarée il y a longtemps lors d’un déménagement entre deux villes. Ces publications représentent mes premières interactions avec des œuvres d’art; ces dernières ont laissé sur moi une trace indélébile.
Ces œuvres incluent, entre autres, l’illustration de couverture de 1975 par William Kurelek, celle de 1976 par Lynn Frank (Lynn Johnston de For Better or For Worse), Toller Cranston en 1977 ainsi que Ken Danby, en 1978. Ces choix n’étaient pas anodins, chacun d’entre eux était sur le point de devenir des artistes canadiens prolifiques et éminents.
En feuilletant ma copie, j’ai été agréablement surpris par les souvenirs que les illustrations évoquaient en moi. Je me souvenais non seulement très clairement des œuvres elles-mêmes, mais aussi des lieux, des personnes et des émotions associées à ces images dans mon esprit. Je me trouvais devant une machine à souvenirs instantanés, évoquant des espaces temporels du passé.
Les illustrations et peintures de l’artiste québécoise Stéphany Gagnon sont porteuses d’une magie similaire. Son travail, résolument personnel, démontre un grand souci du détail. Les œuvres en résultant ont les qualités du rêve éveillé, éthéré et symbolique, mais toujours familier, comme le montrent Cinéma (ci-haut) et Lemonade Stand (ci-dessous). Les deux œuvres semblent tirer les ficelles de l’esprit à la recherche de souvenirs auxquels se rattacher. Elles sont en quelque sorte des œuvres errantes, à la recherche d’abris dans nos mémoires.
Pour admirer et vous procurer le travail de Stéphany, visitez sa page Instagram @stephanylitchi.
~ Mark Walton